Pedagogisch beleid
Algemeen pedagogisch beleid
De Blokkendoos is een kinderdagverblijf waar zowel normaal ontwikkelende kinderen als kinderen met een specifieke zorgbehoefte worden opgevangen. Door de nauwe samenwerking met het revalidatiecentrum (CAR Ter Eecken) kunnen de zorgkinderen op een adequate manier begeleid en gestimuleerd worden.
Naast de algemene verzorging en het aanbieden van structuur en veiligheid dragen
we zorg voor een positieve omgeving. We aanvaarden het kind in zijn eigenheid, laten het zijn mogelijkheden ontdekken en ontwikkelen en we stimuleren zijn/haar
zelfstandigheid. Dit alles gebeurt door samen met het kind mee te stappen in hun
leefwereld. In De Blokkendoos leert een kind samen te leven met andere kinderen. We hechten veel belang aan een groeiend gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen.
De kinderen verblijven in 4 vaste leefgroepen. We starten bij de kleine babygroep, daarna gaan ze door naar de grote baby's, gevolgd door de kleine en grote peuters. Ook de kinderen die tussen 2.5 jaar en 3 jaar al deeltijds naar school gaan, kunnen in deze groep worden opgevangen indien voldoende plaats en in overleg met de teamcoördinator (gelieve ruim op voorhand aan te vragen).
De teamcoördinator en de zorgverantwoordelijke stellen in overleg met de
begeleidsters de groepen samen. Zij houden rekening met de aard en de
ontwikkelingsfase van het kind, de pedagogische visie, het planningsschema en de
beschikbare plaatsen. Elke leefgroep staat onder begeleiding van minstens 2 vaste
begeleidsters. Kinderen gaan pas over naar een volgende leefgroep na akkoord van
en/of overleg met de ouders. Om die overstap vlot te laten verlopen maken de kinderen geleidelijk aan kennis met de volgende leefgroep. Zij gaan regelmatig in gezelschap van een vertrouwde begeleidster “wennen” in de volgende groep.
Inhoudelijk pedagogisch beleid
We willen de kinderen dagelijks voldoende uitdagen en nieuwe dingen laten leren.
Daarom worden er dagelijks 2 knutsel/dans/leesactiviteiten aangeboden, één in de
voormiddag en één in de namiddag. Bij deze activiteiten proberen we alle
ontwikkelingsdomeinen te stimuleren en voldoende af te wisselen. We hebben
aandacht voor alle volgende ontwikkelingsdomeinen:
- Fijnmotorische ontwikkeling: kleine bewegingen die we met onze handen en
vingers maken. Vaak zijn dat bewegingen waarbij er veel aandacht en
concentratie nodig is: schilderen, stempelen, kleuren met stift/wasco/potlood,
papier scheuren/frommelen, plakken met lijm, ontdekken van eten tussen de
vingertjes...
Bij de baby’s: zalfje op vingertjes doen en laten prutsen, liedjes met
handjes/vingertjes, blokjes in- en uitladen, boekjes open en toe doen, noppers
uit mekaar trekken en in elkaar steken...
- Grofmotorische ontwikkeling: de grote, grove bewegingen die men met grote
delen van het lichaam maakt: lopen, stampen, dansen, diertjes nadoen,
klauteren, balspelletjes...
Bij baby’s: speelgoed net buiten bereik leggen waardoor kindje moet reiken om
eraan te kunnen, spelen met ballonnen/ballen, schommelen en wiegen, stappen
aan een loopwagentje of zich rechttrekken, kruipen over grote wesco-blokken,
dansen en wiegen op een liedje....
- Sensorische/zintuiglijke ontwikkeling: ontwikkeling van horen, zien, proeven,
ruiken en voelen. Experimenteren met verf, scheerschuim, mais, zand,
ijsblokjes, water, eten, geluiden nabootsen, grabbelen zonder te zien...
Bij baby’s: babymassage, kijken in de spiegel, bewegingen zien en voelen,
kriebelspelletjes, eten proeven, luisteren naar muziek...
- Taalontwikkeling: ontwikkeling van het leren luisteren en kijken naar anderen
en hen leren imiteren in wat ze doen of zeggen. Dit zowel zonder woorden
(non-verbaal) als verbaal: liedjes zingen, muziek luisteren, naamspelletjes,
imiteren van klanken, gekke geluiden maken, boekjes lezen, dingen
benoemen...
- Sociaal communicatieve ontwikkeling: ontwikkeling van het leren omgaan met
anderen en met hen te leren communiceren: kiekeboe-spel, bal heen en weer
rollen, samen een toren bouwen, leren klappen, zwaaien, duim omhoog steken,
imitatiespel, geef- en neemspelletjes, gezamenlijke kookactiviteiten...
- Emotionele ontwikkeling: ontwikkeling van het eigen IK-je, het leren kennen van
gevoelens en hoe ermee omgaan: knuffelen, spelen, zingen, praten met de
kinderen, het kind laten terug praten, samen rollebollen, droevig vriendje
troosten, meelachen met blij vriendje, benoemen van gevoelens (bang, blij,
boos, verdrietig, gelukkig)...
Daarnaast werken wij ook rond MEMOQ, een kwaliteitsbevorderend instrument dat
Kind en Gezin heeft uitgewerkt. We hebben hier veel aandacht voor het welbevinden
en de betrokkenheid van elk kind. De emotionele en educatieve ondersteuning worden ook nauw in de gaten gehouden. Daarnaast is veel aandacht voor de kwaliteit van de omgeving (ruimtes, speelgoed) en diversiteit van gezinnen. De begeleidsters zijn hier dagdagelijks mee bezig en houden al deze elementen goed in de gaten.
De kinderen spelen uiteraard ook dagelijks tussendoor met de speelgoed/thema-
dozen: de diertjes, muziekinstrumenten, de blokken, de duplo’s, de boekjes... en met de vaste grote speelelementen in de ruimtes: huisjes, glijbanen, grote speelblokken,
fietsjes...
Doorheen het jaar spelen we ook zoveel mogelijk buiten, en worden de geplande
activiteitjes soms vervangen door buiten-thema’s.
We werken steeds met een week/14dagen-thema, dit staat opgeschreven op de
lichtboxen in de gang. Hierrond worden de activiteiten georganiseerd. Op deze manier is er zeker voldoende afwisseling en leren de kinderen heel veel bij. U kan als ouder ook meer inspelen op de leefwereld van het kindje, als je weet dat ze bezig zijn rond een bepaald onderwerp.